Sabtu, 21 Jun 2008

Senyapkah Rakyat dengan Peralihan Kuasa ala-UMNO?

PM Abdullah Badawi dalam keadaan tertekan. Rakyat mengutuk UMNO dan BN kerana kepimpinan beliau yang menyeksakan. Mungkinkah beliau akan berundur lebih awal dari yang dijangka?

Mungkin juga. Kerana dalam UMNO dan BN sudah ada satu fahaman bahawa sekiranya orang baru menjadi PM maka akan reda kemarahan rakyat buat beberapa ketika. Selamatlah kami, itu perkiraan UMNO dan BN.

Namun, perkiraan itu mungkin silap kali ini. Bukan Abdullah Badawi seorang yang harus dipersalahkan seperti rakyat marahkan Dr Mahathir dulu. Rakyat salahkan seluruh sistem BN kerana membohongi mereka.

Rakyat sedar seluruh Kabinet kerajaan bertanggungjawab membuat keputusan semasa yang meletakkan kulluhum dalam keperitan. Esok bila Abdullah Badawi sudah tidak menjadi PM mereka tidak patut berbohong lagi dengan mengatakan yang keputusan atau dasar Kabinet seperti menaikkan harga minyak adalah keputusan Abdullah Badawi seorang.

This is the last straw. Penyeksaan hidup rakyat tidak mungkin diubati jika topeng BN sahaja yang berubah tetapi badannya tetap sama. Peralihan kuasa ala main-main sebegitu mungkin sesuai dalam menggantikan kepimpinan UMNO, tetapi untuk kepimpinan kerajaan, that no longer works.

Jika mereka ada prinsip membela rakyat, seluruh kabinet BN termasuk Najib Razak perlu mencela Abdullah Badawi sebagai PM dan meletak jawatan jika berhasrat memimpin barisan Kabinet baru. Barulah wujud locus standi di mana apa-apa keputusan Kabinet semasa era Dolah boleh dipusingkan.

Jika Najib dan anggota Kabinet lain tidak berbuat demikian dalam masa terdekat ini, Pakatan Rakyat yang diterajui Anwar Ibrahim, DAP, PAS dan PKR - serta beberapa parti lain - sudah bersedia.

Tiada ulasan: